In memoriam Ülo Vilimaa
27. septembril lahkus meie hulgast eesti tantsuteatri
suurkuju, tantsija, koreograaf, lavastaja ja pedagoog Ülo Vilimaa.
Tänu Estonia teatris töötanud emale tegi tulevane koreograaf
sama teatri lavastustes kaasa juba varases lapsepõlves 1940. aastate lõpul.
Sellele loomuliku valikuna järgnenud Tallinna Koreograafiakooli (Kalju
Saarekese klassi) lõpetas ta 1962. aastal, aastatel 1964–65 täiendas ta end
Leningradi Vaganova-nimelises balletikoolis.
Vilimaa elutöö on tehtud Vanemuise teatris, kus ta töötas täpselt
nelikümmend aastat: 1962–74 balletisolisti ja ballettmeistrina, 1974–97
peaballettmeistri ning 1997–2002 lavastajana. Tantsijana lõi ta värvikaid
karaktereid Ida Urbeli (Karjus ja Narr – Peiko „Orléans’i neitsi“, 1962; Kiir –
Vinteri „Kevade“, 1967), hiljem ka iseenda lavastuses (Pavel – Austeri „Romeo,
Julia ja pimedus“, 1970). Urbeli „Paganini” (1963) nimiosa on suurepärane näide
koreograafi ja tantsija koostööst, milles Vilimaa rollilahendus tundus
ainuvõimalik. 1967. aastal lavastajana debüteerinud Vilimaa koreograafilised
eksperimendid olid osa eesti balleti uuendusest 1960.–1970. aastatel. Tema
koreograafilooming oli rikas värvidelt ja kontrastidelt (kolm tema lavastatud
balletiõhtut kandsid ühendpealkirja „Kontrastid”), oma tantsuloomes lähtus ta
teemast, muusikast ja nende mõjul tekkivatest kehalistest impulssidest. Vilimaa
avardas balletileksikat plastilises suunas ja kuigi tema loomingusse kuulub ka
klassikalisi ballette, nagu Delibes’i „Coppelia“ (1981) ja Pugni „Esmeralda“
(1992), on olulisemad tema värvikad miniatuurid, mille aluseks oli mitmekülgne
muusika barokist džässini, samuti koostöös eesti heliloojatega sündinud
balletid, nagu Austeri „Romeo, Julia ja pimedus“ (1970), Kuulbergi
„Kompositsioon viiele“ (1971), Põldmäe „Merineitsi“ (1974) ja sama helilooja
„Sõnnitund“ (1981), Eespere „Kõrvalised“ (1979). Eraldi väärivad mainimist n-ö
rahvuslikud balletid, Austeri „Tiina“ (1984) ja Kapi „Kalevipoeg“ (1986), kus
ta tugines nii pärimuslikule eesti tantsule kui ka emotsioonidest lähtuvatele
liikumisimpulssidele.
Ent juba alates 1972. aastast, mil lavale jõudis Rannapi ja
Raua „Naksitrallid“, saame Ülo Vilimaast rääkida kui mitmežanrilavastajast.
Eriti veenvalt tõestas ta end ooperižanris: Puccini „Madame Butterfly“ (1975), Kangro
ja Valkoneni „Põhjaneitsi“ (1980) ning Menotti „Konsul“ (1985) jäävad
säravaimate saavutustena Vanemuise muusikateatri ajalukku. Ooperile lisandusid
peagi operetid ja muusikalid, kõige meeldejäävamana neist hooaegu mängukavas
püsinud Loewe „Minu veetlev leedi“. Alates 1977. aastast saame rääkida ka
Vilimaast kui draamalavastajast, kellega koostöös sündisid kaks Velda Otsuse
viimase loomeperioodi suurrolli: Berteaut’ ja Vilimaa „Edith Piaf“ (1977) ning
Murelli „Mälu“ (1988).
Viimastel aastatel leidis Vilimaa loominguline natuur uue väljundi maalikunstis, ta esines isikunäitustega nii Eestis kui ka välismaal. 1970. aastal tunnustati teda Eesti NSV teenelise kunstniku, 1985. aastal Eesti NSV rahvakunstniku aunimetusega. Aastal 2001 pälvis ta Valgetähe III klassi teenetemärgi, 2016. aastal riikliku kultuuri elutööpreemia.
Vanemuise balletitrupp ja kõik vanemuislased koos eesti teatriüldsusega langetavad pea suure looja ja kauaaegse kaasteelise ees.
EV Kultuuriministeerium
Eesti Teatriliit
Eesti Balletiliit
Rahvusooper Estonia
Eesti Lavastajate ja Dramaturgide Liit
Eesti Kunstnike Liit
Eesti Lavastuskunstnike Liit
Ülo Vilimaa ärasaatmine toimub 6. oktoobril kell 13
Vanemuise suurest majast. Lilli ja pärgi palutakse mitte tuua.